Geen categorie · Review

Recensie: De Godden broers – Meg Rosoff (NL)

Nadat ik door VIB Young Adult benaderd werd om De Godden Broers van Meg Rosoff te recenseren, was ik super benieuwd naar het verhaal. Het verhaal speelt zich af in één zomer, wat zeker helpt voor de vlotte leesbaarheid van het boek. In deze blogpost ontdek je wat ik van het boek vond.

Waarover gaat De Godden broers?

Auteur: Meg Rosoff

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

Publicatiedatum: 22 juni 2021

Aantal pagina’s: 168

Links: Goodreads | Bol

De Godden broers van Meg Rosoff (de auteur van Hoe ik nu leef) is een tijdloze en onweerstaanbare YA-roman voor alle leeftijden. Dit is het verhaal van één prachtige zomer – de zomer waarin alles verandert.

In een vakantiehuis aan zee, in een grote, rommelige familie, kijkt één tiener toe hoe de rest van de familie de zwoele dagen doorbrengt met wijn drinken, spelletjes spelen en het plannen van een bruiloft. Maar dan verschijnen de Godden-broers: de onweerstaanbare, charmante, sexy Kit en de knorrige, stille Hugo. Opeens bevindt er zich een slang in dit paradijs – en de consequenties zullen verschrikkelijk zijn…

Wat vond ik van De Godden broers?

Rating: 3 out of 5.

Zoals ik in de introductie vermeldde, speelt het boek zich af in één zomer. Doordat het boek slechts 168 pagina’s lang is, leest het verhaal ook zeer vlot door. Dit vond ik zeker een voordeel voor de leeservaring. Toch had ik soms een probleem met de snelheid van het verhaal. Soms vond ik het voor mijn persoonlijke voorkeur iets te traag gaan. Toch zie ik wat de bedoeling was van Rosoff bij het kiezen van het tempo.

Toch bevat het verhaal heel wat interessante aspecten, waardoor je graag wil verder lezen. Er hangt een soort spanning over het gezin in het vakantiehuis, maar toch kan je niet grijpen vanwaar deze komt. Naar het einde toe wordt het duidelijk dat deze spanning er grotendeels hing door de Godden broers. Het einde was voor mij een verrassing, wat ik zeer aangenaam vond!

Hoewel ieder familielid en ieder personage in het boek zeker uitgebreid besproken wordt, blijft er over de ik-verteller een waas hangen. Nergens in het boek wordt de naam of het geslacht van de verteller besproken. Toch viel dit mij pas op naar het einde toe. Ik vind het speciaal hoe het verhaal zich ertoe leende dat het niet belangrijk aanvoelde wie de verteller was.

De Godden broers is een speciaal boek dat heel snel leest. Het is zeker een aanrader om te lezen op een zonnige zomeravond!

Dankjewel VIB Young Adult en LS Amsterdam voor het recensie-exemplaar.

Instagram | Goodreads | Twitter | Pinterest | Amazon | Support my blog