Geen categorie · Review

Recensie: Noem geen namen – Astrid Sy (NL)

Ik lees tegenwoordig te weinig historische romans naar mijn mening, dus ik was zo blij dat dit boek op mijn pad kwam! In deze blog post ontdek je wat ik van dit boek vond en ik kan alvast verklappen dat ik er helemaal door omver geblazen ben!

Waar gaat Noem geen namen over?

Auteur: Astrid Sy

Genre: historische roman

Publicatiedatum: 3 mei 2021

Pagina’s: 448

Links: Goodreads | Bol | Standaard Boekhandel | Libris

Noem geen namen is de indrukwekkende roman van historicus en presentator Astrid Sy over drie jonge vrouwen die in de Tweede Wereldoorlog Joodse kinderen uit handen van de nazi’s redden. Astrid kwam op het idee voor dit boek toen ze las over de moedige jonge vrouwen en mannen die in de oorlog betrokken waren bij het smokkelen van opgepakte Joodse kinderen in de Crèche tegenover de Hollandsche Schouwburg in Amsterdam.

Rosie is kinderverzorgster en woont bij haar ouders in Amsterdam-Oost, een levendige Joodse buurt. Kaat studeert rechten en is lid van het Amsterdamse studentencorps. Wanneer de oorlog uitbreekt, moet Rosie een moeilijke keuze maken: blijft ze bij haar ouders of gaat ze de kinderen van opgepakte Joden helpen? Kaat komt in aanraking met een studentengroep die zich het Utrechts Kindercomité noemt. Daar leert ze Josephine kennen. Rosie, Kaat en Josephine raken betrokken bij het smokkelen van Joodse kinderen. Wat volgt is een lange, gevaarlijke weg die begint bij een crèche aan de Plantage Middenlaan in Amsterdam.

Wat vond ik van Noem geen namen?

Rating: 5 out of 5.

Het is lang geleden dat een verhaal me zo heeft aangegrepen. Sy slaagt erin om de lezer enorm te laten meeleven met het verhaal. Als lezer volg je op de voet hoe mensen zichzelf ontwikkelen en hoe vriendschappen ontstaan in de wrede oorlog. De personages zijn allemaal enorm goed uitgewerkt, waardoor je dubbel zo hard meevoelt met iedereen. Het is moeilijk om je in te beelden hoe het was om te leven in de oorlog, maar door dit boek krijg je pijnlijk hard een idee hoe het geweest moet zijn. Hoe pijnlijk het ook was om sommige stukken te lezen, ik denk wel dat het belangrijk is om er bewustzijn van te verspreiden.

“Ze verslond zijn woorden. Woorden die door hem waren bedacht en aangeraakt. Het enige tastbare bewijs dat hij had bestaan en niet een mooie, veel te korte droom was geweest.”

Noem geen namen – Astrid Sy

Dit is een boek dat lang blijft nazinderen. Zelfs als ik het boek niet aan het lezen was, dacht ik vaak aan de personages en wat ze meemaakten. Ik kreeg het verhaal niet uit m’n hoofd en werd er echt door gegrepen. Als je je realiseert dat al deze dingen echt gebeurd zijn, is het zelfs huiveringwekkend.

Dankjewel VIB Young Adult voor het recensie-exemplaar!

Instagram | Goodreads | Twitter | Pinterest | Amazon | Support my blog | Etsy shop