Geen categorie · Review

Recensie: Rauw – Janine Keijser

Waarover gaat het boek?

Na een ernstig ongeval probeert de hoofdpersoon van dit boek haar leven weer op de rit te krijgen. Behalve met gezondheidsproblemen, kampt ze ook met het verdriet om haar te vroeg overleden vader, waar zij en haar tweelingzus een bijzonder goede band mee hadden. Op zoek naar nieuwe zingeving in haar leven besluit ze op te komen voor dieren in de vee-industrie. En zo komt het dat ze samen met drie mensen uit een activistennetwerk: de impulsieve Pam, de bedachtzame Paul en de aantrekkelijke Evert bij een varkensflat in Noord-Brabant belandt om een fokzeug te redden van een bestaan waarin geen plaats is voor ruimte, daglicht of liefde.
Het is het begin van een vlot geschreven, spannend avontuur waarin het viertal lugubere praktijken op het spoor komt en zelf ook in gevaar raakt. Ondertussen wordt de hoofdpersoon verliefd op de robuuste Dan. Is het ware liefde of maakt hij deel uit van een sinister complot?

Wat is mijn mening over het boek?

Of ik al gehoord had van een ecologische thriller? Neen. Of ik wist wat ik hiervan moest verwachten? Ook niet. Maar of ik aangenaam verrast was? Dat zeker. Bij elk hoofdstuk dat ik las, werd ik benieuwder naar het volgende hoofdstuk. Dit boek neemt je mee in een spannend avontuur, waarin ook heel veel belangrijke onderwerpen worden aangesneden. Zo wordt er geschreven over rouw, maar vooral over dierenleed. Dit is de rode draad doorheen dit boek, en ik vond het dan ook zeer interessant om hier meer over te lezen. In het dagelijkse leven, worden zulke onderwerpen meestal aan de kant geschoven en draaien mensen liever hun hoofd hiervoor, maar in dit boek wordt er een duidelijk beeld geschetst van hoe dieren moeten afzien om aan de behoeften van de mens te voldoen. Dit is dus zeker een heel interessant boek als je hier meer over wilt te weten komen.

Ik ben alvast enorm benieuwd naar Janine’s tweede boek: Beproevingen.

Dit boek was een recensie exemplaar. Dit verandert op geen enkele manier mijn mening over dit boek.

3 thoughts on “Recensie: Rauw – Janine Keijser